9/9

Hvorfor skal du spise egg hver dag ?

03.02.2019
Sveinn Stefansson
  1. poached egg

Stekt, kokt, egg Benedikt, eggerøre, omelette, saus og uansett hvordan de blir presentert, så er egg de en favorittmat for mange fordi de er like allsidige som de er deilig. I lang tid hadde de et rykte om å være skadelig for hjertet fordi de har mettet fett og kolesterol. En ny studie indikerer imidlertid at egg i moderasjon er til stor fordel for vår helse.

For å støtte seg til studier, da ble det publisert i vitenskapelig tidsskrift American Journal of Clinical Nutrition , en studie hvor forskerne fulgte 128 personer med forstadiet av diabetes eller type II diabetes. Frivillige fulgte da en diett rik på egg (12 per uke) eller brukte veldig få (mindre enn to per uke) i tre måneder. Etter et år med observasjoner, fant forskerne ut at det ikke var noen forskjell i kolesterol, blodsukker og blodtrykk hos de 2 gruppene (alle indikatorer på kardiovaskulær risiko).

Nøkkelen er alltid "med måte". Egg har mange helsemessige fordeler og de kan være en del av a sunt og variert kosthold .

Egg og fordeler

egg

Noen av helsemessige fordelene med å spise egg inkluderer:

  • De er bra for hjernen : inneholder kolin, et viktig næringsstoff for hjernens helse Menneskekroppen produserer ikke nok og trenger å få det gjennom dietten.
  • Beskytt øynene : Lutein og zeaxantin er antioksidanter som finnes i humane netthinner og hjelpe å filtrere ut lys og beskytte øyet. Ifølge Optometrisk Forening av Amerika , så kan disse antioksidantene redusere risikoen for å få lidelser som katarakt og makuladegenerasjon. Spinat og egg er naturlige kilder.
  • De er svært næringsrik: de har protein, noe som kan gjøre at du føler deg mett lenger, men også er også rik på vitamin D, B, A, kalium og karotenoider, antioksidanter som bidrar til å redusere kardiovaskulære risikofaktorer.
  • De hjelper gå ned i vekt: så lenge kostholdet er sunt og balansert. Bytt en frokost fylt med raffinert mel og sukker for en enkel tallerken eggerøre.

Med andre ord du trenger ikke å bekymre deg for kolesterol lenger når du spiser egg. Du kan med god samvittighet nyte av et godt poached egg en gang til, eller et stekt egg på toast. Mulighetene er uendelige, men nøkkelen er: "Med måte".